dilluns, 24 de desembre de 2012

Tinc un convidat musulmà, què cuino?


S'acosten dies de festa, de grans celebracions a la taula... A hores d'ara, tothom ja té al cap el menú del dia de Nadal, de Cap d'any, menús sovint ben regats de bons vins o caves... però i si tenim un convidat musulmà? Què fem? Alguns han sentit que només mengen carn "d'aquella matada de cara a la Meca" i d'alcohol, res de res, així, què fem amb el menú que teníem previst?

Molts han sentit que els musulmans mengen aliments "halal", però què són exactament? El terme "halal" es tradueix directament de l'àrab com allò "permès, autoritzat o saludable". Es vincula el concepte "halal" a l'alimentació, però ho podem entendre, en sentit ampli, com una forma de vida, a un estil de vida saludable que defensa els valors de respecte i convivència, la llibertat d'expressió, opinió i religió, la solidaritat, l'ecologia, el comerç just i el desenvolupament sostenible i tots aquells valors que donen lloc al desenvolupament de les llibertats humanes.

El miswak, el raspall de dents de l'època
L'alimentació halal té com a principis la moderació, l'equilibri i la salut. En l'Alcorà i en els fets que s'han relatat de la vida de Muhammad es fa referències expresses en menjar de forma moderada, evitant els excessos (Sura 7, aya 31 i també 20:81), es fixen els aliments que són adequats i es dóna una pauta per aconseguir la higiene idònia tant dels aliments com de les persones durant els àpats (com rentar-se les mans abans de menjar i raspallar-se les dents després).

En sentit estricte, el terme halal distingueix els aliments permesos (halal) i els no permesos (anomenats haram). Anem directament a veure què és halal i què no.

La fruita, la verdura, el peix, el marisc i els productes làctics són halal per definició. Per tant, només haurem de vigilar amb la carn. El sacrifici segons la llei islàmica ha de fer-lo un musulmà a un animal viu i conscient, amb un ganivet ben afilat que li seccionarà d'un tall net el coll. En el moment del sacrifici, es pronunciarà "bismilah", que vol dir "en el nom de Déu".

El sacrifici islàmic
La principal diferència amb un animal sacrificat segons la llei islàmica i un que no és el nivell de consciència de l'animal en el moment de la mort. En els escorxadors convencionals se commociona l'animal abans del sacrifici per evitar el patiment. Precisament aquest punt és actualment motiu d'una agra polèmica a Europa entre els defensors del benestar animal i els representants islàmics i jueus (el sacrifici jueu és molt semblant a l'islàmic, exigint també que l'animal sigui totalment conscient en el moment de la mort).

Per tant, un aliment haram, un aliment no permès, és:  l'animal que no s'ha sacrificat segons la llei islàmica (bé en un escorxador convencional o bé un animal mort de manera natural), el porc comú i el porc senglar. També estan prohibits altres animals com els gossos, els ases i les mules, les serps, les mones, lleons, tigres, óssos... La prohibició segueix amb els rapinyaires i animals nocius, verinosos i considerats repulsius en general (des dels voltors a les rates, passant per granotes, escorpins, polls, mosques i cucs). La sang tampoc és consumida en cap cas.

A més d'aquests aliments, també estan prohibides les begudes alcohòliques i en general, qualsevol beguda estupefaent.

Segons això, els aliments no permesos semblen pocs, però avui en dia la cosa es complica perquè la indústria agro-alimentària utilitza molts additius d'origen animal (molt sovint de porc, però també d'altres animals no sacrificats segons la llei islàmica). S'afegeixen a molts productes gelatines, greixos, colorants i additius a base de diferents components animals i d'alcohol. Fixeu-vos en els postres làctics com les natilles, iogurts de trossos, mousses, copes de nata i xocolata, pastissos i xuxes pels infants, la majoria porten gelatina, normalment de porc. També la pastisseria industrial, els pre-cuinats i  fins i tot alguns torrons de xocolata porten greixos d'origen animal.

Potser també haureu sentit que alguns musulmans mengen tota mena de carn sacrificada de forma convencial, excepte la de porc, com pot ser, doncs? Hi ha una sura a l'Alcorà on es diu: "hoy os han sido hecho lícitas todas las cosas buenas de la vida. Y os es lícita la comida de quienes recibieron la revelación con anterioridad y vuestra comida es lícita para ellos" (Sura 5, Aya 5). Els que van rebre la revelació amb anterioritat són jueus i cristians, per tant expressament permet compartir-hi els aliments. Però de fet, poca gent és conscient que la prohibició de menjar porc, animals morts o rapinyaires ja està recollida a la Bíblia (Levític 11:7 i Deuterenomi 14:8) i que en cap moment posterior s'ha anul.lat aquesta prohibició, així resulta que a jueus, cristians i musulmans ens seria indicat menjar els mateixos aliments sense distinció.

Però prou de teoria, passem a la pràctica! Suggeriments de menú? Si no tenim cap carnisseria islàmica a mà, el peix i les verdures no comporten cap problema. Per les amanides, preguntarem al convidat si vol posar-hi vinagre, ja que tot i que és àcid acètic lliure d'alcohol, hi ha musulmans que per prevenció no el volen ingerir. Hem de recordar en no afegir vi als guisats o flambejar els plats. En quant als postres, descartararem la gelatina i greix de porc, per tant, si no són casolanes, haurem de comprovar bé el llistat d'ingredients als envasos. En alguns països d'Europa els productes lliures d'ingredients animals porten un distintiu "apte per vegetarians", que aquí ens seria molt útil. Poc a poc els productes etiquetats com a "halal" estan apareguent als supermercats i als hiper, sortint de la carnisseria islàmica, el seu emplaçament tradicional.

Pot semblar que adaptar la dieta al musulmà comporta molta feina i problemes, però segurament és menys complicat que fer-la i trobar els productes per un al.lèrgic al gluten, a la lactosa o per un vegetarià. El més important és que amb un convidat musulmà, hem de fer el que faríem amb qualsevol altre: preguntar, dialogar, sempre dins el marc de respecte i tolerància envers als altres.

Aprofito per desitjar-vos unes bones festes i un 2013 ple de pau, salut i feina, que bona falta ens fa!

12 comentaris:

  1. Ostres, mai havia pensat en el tema de la gelatina....
    Amb el vinagre alguna vegada, però per sort el de poma se'l miren d'una altra manera, encara que si el poden evitar ho fan...i els sofregits i carns amb vi blanc o cervesa? l'acohol s'evapora...hauria de poder-se consumir no?
    I si es fes carn d'olla barrejant les dues carns en la cocció...tampoc podrien menjar-se el pollastre o la vedella aleshores oi?
    Bé, bon Nadal :)
    una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Lux,
      És cert que cuinant l'alcohol s'evapora, però el problema no és la quantitat d'alcohol que queda, sinó el "concepte" ... Molts musulmans ja no volen ni tocar l'ampolla, imagina't afegir-lo al plat... És com el tema del vinagre, no porta alcohol però molts no el volen provar (de fet, el vinagre que es ven al Marroc a l'ampolla diu ben clarament "vinagre d'alcohol"). Tres quarts del mateix amb la gelatina i additius a base de porc, està clar que el plat resultant tindrà una quantitat ínfima de porc, però per concepte i convicció la majoria de musulmans no el volen...
      Per la carn, si són carns halal no hi ha problema...
      Que passis molt bones festes i feliç 2013!

      Elimina
  2. Les deseo unas Felices Fiestas y un Próspero año 2013

    Un abrazo, Agusti Cangrejo Grande

    ResponElimina
    Respostes
    1. Muchas gracias, Agustí!!
      Felices fiestas y muy buen año 2013!!!!!

      Elimina
  3. Una molt bona idea per si ens en trobem en el cas. Gràcies pels consells

    ResponElimina
  4. M'ha agradat molt el teu apunt.
    Jo m'estimo més fer peix quan tinc convidats musulmans. De vegades la carn crea incomoditats. Clar que també tinc amics musulmans que els encanta el pernil... El millor, com tu dius, és preguntar.

    Bon any nou!

    ResponElimina
    Respostes
    1. i tant, el millor és preguntar, però si no podem pel que sigui, almenys aquí hi ha una petita guia... de fet la meva primera experiència amb musulmans van ser amb uns veïns gambians, que el marit cuinava amb licors (era cuiner) i quan va venir la dona va dir que ni parlar-ne... llavors vaig conéixer musulmans que només evitaven el porc i finalment altres que només menjaven "halal", amb el temps he completat tot el procés ;)
      una abraçada i feliç any nou!

      Elimina
  5. Que tinguis un molt bon any 2013!
    Una abraçada,
    Nani

    ResponElimina
  6. Huy que arribo com sempre tard per desitjar-te bones festes. Jo si que llegint els ingredients de la gelatina me n'havia adonat, la solia trobar derivada de peix, però últimament la que trobo es de porc, hem va cridar molt l'atenció. Com sempre trobo molt interessant el que ens expliques, es una manera d'arribar a els altres, jo no he tingut mai convidats musulmans, però es una cosa que tindria molt en compte, moltes gracies.

    ResponElimina
    Respostes
    1. és veritat això de la gelatina, en els llibres de cuina antics en deien directament "colas de pescado" però jo no n'he trobat mai, totes són de porc... Ara també s'està posant de moda utilitzar l'agar-agar, que és vegetal, però encara no se'n troba a tot arreu i sol ser més car...
      i feliç any, Marta, espero que hagis passat unes bones festes...
      una abraçada,

      Elimina
  7. Un recull de consells excel·lent. Jo també volia proposar fer servir agar-agar, són algues picades com a solució per a la gelatina :-)
    Jo he tingut alguns musulmans en festes infantils (i també hem fet algun detallet a mares musulmanes en forma de galetes), i no hi ha hagut mai massa problema (llevat de repassar ingredients, cosa que ja faig de costum per la meva filla gran, intolerant a l'ou).

    ResponElimina
    Respostes
    1. L'agar-agar es pot fer servir si tu cuines a casa, però no a tot arreu n'hi ha i sol ser força car. El problema són els aliments que s'han de comprar, hi ha gelatina a tot arreu... En alguns es substitueixen per gelatina vegetal (carragenats i goma xantana), per exemple, les natilles de l'Eroski, però no és l'habitual.
      El que és realment important és el que tu comentes: la normalitat. Si hi ha menjars, es repassen els ingredients i ja està, exactament igual que fas per un al.lèrgic o intolerant a algun aliment o simplement per satisfer el gust particular de la teva família.
      Mersi per l'aportació!

      Elimina