dijous, 14 d’abril del 2011

Bastel.la marinera, el clàssic revisitat


La bastel.la (o pastilla o bastilla) és un dels plats més característics de la gastronomia marroquina, juntament amb els tagins i els cuscús. La bastel.la tradicional és la que es fa a base de colomí -ara pollastre-, amb ametlles torrades i ou batut, tot disposat en capes separades i perfumades amb canyella i servit amb sucre glaç.

Avui en dia es preparen bastel.les amb farcits ben variats, i potser és la que us presento, la marinera, l'alternativa més popular a la bastel.la tradicional. També ara hi ha tendència a fer-les en tamany individual, molt més pràctiques per servir que la tradicional per compartir.

Basat en una recepta de La nouvelle collection de Choumicha, Les feuilletés.

Ingredients per a 6 bastel.les

1 paquet de fulles de brick (hi han 12 unitats)
1 mica de mantega fosa

250 grs de gambes pelades
250 grs de peix tallats en cubs (4 ó 5 peces de lluç congelades per mi)
250 grs de calamar o sèpia
250 grs de xampinyons (naturals o en conserva)
Un grapat de vermicelli (fideus xinesos)
Un grapat d'olives verdes tallades petites
Dues o tres tires de llimona confitada tallada petita
1 gra d'all picat
1 ceba picada
Unes 2 ó 3 cullerades de coriandre picat
1/2 c cafè de pebre
1/2 c cafè de pebre vermell picant
Oli d'oliva
Sal

Preparació

Escalfem una mica d'oli en una paella grossa. Hi afegim la ceba i l'all picat. Deixem fer uns minuts i hi afegim el calamar o la sèpia tallada ben petita. Ho deixem coure, remenant contínuament fins que estigui gairebé a punt. Llavors hi afegim el peix tallat a cubs i les gambes. Deixem que es faci gairebé per complet.

Pels xampinyons, els coem apart si són naturals. Jo en aquesta ocasió, com que hi vaig posar sèpia i xampinyons de llauna, els vaig coure junts des del principi.

A banda, bullim aigua i hi posem el grapat de fideus xinesos. Apaguem el foc i els deixem en remull una estona.

Quan tinguem el peix, els xampinyons i els fideus a punt, serà el moment d'ajuntar tots els ingredients. Escorrerem els fideus i els tallarem en trossos petits. Posarem els fideus i els xampinyons a la paella de peix i hi afegirem la sal, les tires de llimona confitada tallada petita, les olives, el coriandre picat, el pebre negre i el pebre picant. Ho barregem bé.

Obrim el paquet de fulls de brick i els pintem de mantega fosa per una de les cares. Agafem un plat fondo, hi posem una fulla de brick amb la cara pintada de mantega per la part de sota, i hi posem dues o tres cullerades grosses de farcit. Dobleguem les puntes del brick, tancant-lo, i posem una segona fulla per la part de sobre i tancant-lo per sota, de tal manera que el paquet ens quedi ben tancat.

Disposem les bastel.les a la safata del forn, a sobre d'un paper sulfuritzat. Un cop totes preparades, coem uns minuts al forn a uns 180º, fins que estiguin daurades.

Quatre consells

  • Són més bones d'un dia per l'altre, per tant, són ideals per preparar-les amb antel.lació. El dia abans prepareu-les i coeu-les deixant-les una mica blanques, l'endemà només caldrà tornar-les a posar al forn; s'escalfaran i agafaran el punt just de daurat. La foto és del dia que les vaig preparar, l'endemà no vaig ser a temps de fotografiar-les! Una altra opció seria preparar el farcit i l'endemà fer els bricks.
  • Podem preparar-les escollint tots els ingredients congelats, no tigueu por, surten boníssimes.
  • Els vermicelli o fideus xinesos es venen a les carnisseries àrabs o a les orientals, dónen cos a la bastel.la. Podeu fer servir pasta normal? No, ja que els vermicelli no tenen ni la textura ni el gust de la pasta, són molt més suaus i subtils.
  • Els paquets de brick ens han de quedar ben daurats (més que a la foto), perquè sigui ben cruixent.
  • I compte amb la sal, recordeu que hi afegireu olives verdes i llimona confitada, de per sí salades (encara que els rentem segueixen guardant el punt de sal).

Bessaha wa raha, bon profit!



15 comentaris:

  1. M'agrada la bastel.la, l'he tastat a algun restaurant i és un plat boníssim, haurem de fer la teva recepta, gràcies.
    Petonets

    ResponElimina
  2. Quina pinta mes deliciosa, mmm quina gana, el farciment es una passada. A on compres la pasta brick?

    ResponElimina
  3. hola guapa!
    Mersi! :D
    La pasta brick la trobaràs a la carnisseria àrab, la guarden en fresc a la nevera. I si t'animes, la pots fer tu mateixa a casa, tinc un article on hi ha un video,

    http://receptesdecuinadelmarroc.blogspot.com/2010/09/les-fulles-de-brick-fulles-per.html

    Una abraçada!

    ResponElimina
  4. que buena pinta que tiene, Mandarina! Me encanta, ¿me puedo sentar a tu mesa? jeje

    ResponElimina
  5. Hola!
    jo les vaig provar i em van agradar moltíssim! Moltes gràcies per la recepta, l'explicació i sobre tot els consells que són molt importants! Petons

    ResponElimina
  6. No les he provat mai, i això que les he vist fer moltes vegades, potser que m´hi poso no? Amb aquesta explicació i consells,ho tinc ben fàcil!
    Petons

    ResponElimina
  7. Que n'ha de ser de bo! No l'he provat mai, està pendent... també!

    ResponElimina
  8. Hola!!
    T'acabo de descobrir gràcies a la recepta dels 15. El teu bloc m'ha encantat. Em vaig seguidora perquè no em vull perdre cap de les teves entrades, perquè em semblen interessantíssimes. Segur que provaré més d'una recepta del teu bloc.
    Un petó,
    Paula
    (http://www.bontiberi.com)

    ResponElimina
  9. hola guapíssima!
    doncs moltes gràcies, espero estar a l'altura! ;)
    ja veuràs, totes les receptes són fàcils i boníssimes! :D
    Una salutació!

    ResponElimina
  10. M'agrada molt aquest plat que ens presentes...es veu deliciós, amb el cruixent i el farciment...ha d'estar boníssim!
    Moltes gràcies per la teva visita i les paraules d'ànims!
    Un petó enorme!!

    ResponElimina
  11. Ei això m'ho havia perdut, m'agrada molt aquest recepta. Això ho prepararé a casa, a veure que tal em surt.

    Petons!!!

    ResponElimina
  12. ja veuràs, és fàcil i boníssim... a més molt pràctic, ja que es pot deixar preparat d'un dia per l'altre... :)
    Una salutació,

    ResponElimina
  13. tengo que probar esta receta , me paece magnifica, besitos de cocina con catalina

    ResponElimina
  14. gracias guapa, ya veo que a ti también te gustan las recetas marroquís ;)
    un saludo!

    ResponElimina